Vides māksla
Mākslas virzienu klasifikācija lielākoties ir kritiķu, nevis
mākslinieku gara produkts. Kritēriji, pēc kuriem virzieni tiek
nošķirti, nav nejauši, tomēr reti kurš varētu iedomāties, ka, piemēram,
tādi jēdzieni kā "minimālisms" vai "abstraktais ekspresionisms"
ietver visu, ko ir vērts pateikt par mākslas darbiem, uz kuriem šie
jēdzieni tiek attiecināti. Turklāt mākslas virzienu klasifikācija ir
attīstījusies vēsturiski un neveido sistēmu. Tā, piemēram, botānikā
Linneja ieviestā taksonomijas sistēma paredz, ka tā aptver visus augus,
visos gadījumos tiek izmantoti vieni un tie paši kritēriji, viens augs
nevar piederēt vienlaicīgi pie vairākām sugām, ģintīm vai klasēm.
Toties, kad mākslas kritiķis Luī Voksels (Louis Vauxcelles) 1905. gada
Parīzes "Rudens salonā" it kā esot izsaucies: Donatello chez les
fauves,1 – viņam noteikti nebija padomā klasifikācijas princips, kas
skaidri nodalītu fovistus, kubistus, postmodernistus un konceptuālo
mākslu. Mākslas virzienu klasifikācija drīzāk atgādina Borhesa izdomāto
un Fuko citēto "ķīniešu enciklopēdiju", kurā dzīvnieki tiek iedalīti
tajos, kas pieder imperatoram, iebalzamētajos, pieradinātajos, piena
sivēnos, brīnumainos dzīvniekos, klaiņojošos suņos, tādos, kas uzzīmēti
ar smalku kamieļspalvas otu, utt.2 Kaut vai tādi jēdzieni kā Dibifē
"raupjā māksla" (l'Art Brut), "feministiskā māksla" un "mediju
māksla" rāda kritēriju dažādību, pēc kādiem māksla tiek grupēta, un
skaidrs, ka šie jēdzieni nav cits citu izslēdzoši.
Kategorijas "vides māksla" un "zemes māksla" ir tikpat
noslēpumainas un nosacītas kā visas citas mākslas vēstures kategorijas.
Džefrijs Kestners (Jeffrey Kastner) grāmatas Land and Environmental Art
priekšvārdā pēc visai garām atrunām galu galā apgalvo, ka jēdziens
"zemes māksla" apzīmē mākslu, kuras uzmanības centrā ir zeme un
mijiedarbība ar to (responses to and activity within it).3 Protams, šo
definīciju nekādā ziņā nevarētu uzskatīt par precīzu – gan tāpēc, ka
neatšifrēts paliek daudznozīmīgais zemes jēdziens, gan arī tāpēc, ka
saskaņā ar šo formulējumu pie zemes mākslas pieder Sezana ainavas vai
Brēgela Vecākā gleznu sērija par dažādos mēnešos veicamajiem darbiem.
Tomēr vēl būtiskāk ir tas, ka frāzi "uzmanības centrā" nevajadzētu
saprast kā šīs mākslas saturisku raksturojumu. Pirmo zemes mākslas
pārstāvju Roberta Smitsona (Robert Smithson), Ričarda Longa (Richard
Long) un Maikla Heizera (Michael Heizer) darbi pakļāvās modernisma
attīstības loģikai un izrietēja no minimālisma un konceptuālās mākslas
principiem, nevis no iepriekšējo gadsimtu ainavu glezniecības vai
aizraušanās ar ekoloģiju. Šos māksliniekus interesēja mākslas darbs kā
process un kā objekts, kas neko neatdarina un neatspoguļo, viņi
pievērsa uzmanību ilgstamības un skatpunkta nozīmei mākslas darba
uztverē, ‘ viņi mēģināja radīt nekomerciālu mākslu, ko nevar tā
vienkārši nopirkt, lai izdaiļotu viesistabu, un ne viens vien "zemes
darbs" bija iecerēts kā komentārs par mākslas sociālo kontekstu, to
skaitā galeriju kā mākslas darba kontekstu.4 Visas šīs tēmas apspēlēja
arī citi "mākslas virzieni", un neviena no tām nav nepieciešamā kārtā
saistīta ar "zemi" vai "vidi".
Nav šaubu, ka daudzi vides mākslinieki atkāpjas no visai rigorozajām
minimālisma un konceptuālās mākslas teorētiķu prasībām (to var teikt,
piemēram, par Ianu Hamiltonu Finleju (Ian Hamilton Finlay) un Endiju
Goldsvertiju (Andy Goldsworthy)). Tāpat arī vides mākslu nevar nosaukt
par gluži nekomerciālu, jo kopš pašiem tās sākumiem, kad Roberts
Smitsons formulēja site un non-site atšķirību, attiecības ar mākslas
tirgu un galerijām veidojās diezgan divdomīgas, galu galā vides māksla
nonāk turpat, kur visi citi mākslas virzieni, – "nevietās", proti,
"baltajos kubos", katalogos un uz atklātnēm. No otras puses, lai gan
rūpes par dabisko vidi nav pastāvīgs vides mākslas motīvs, Hansa Hākes
(Hans Haacke) un daudzu citu mākslinieku darbos acīmredzami izpaužas
ekoloģiskā domāšana. Vārdu sakot, vides māksla ir mulsinoša.
Ja nu vides mākslai ir kāds vienojošs elements, tad tā ir atteikšanās
no pirmsmodernisma laika izpratnes par mākslas darbu kā gleznu vai
skulptūru un interese par jauniem veidiem, kā mākslas darbs būtu
jāizstāda un jāaplūko. Vides māksla ne vienmēr izpaudās kā atteikšanās
no mākslas darba kā objekta, un bieži vien vides mākslas pārstāvji
izmantoja (komerciālo) galeriju kā vietu, kur reprezentēt savus darbus,
tomēr, šķiet, viņi visi mākslu izprata nevis kā atspoguļojumu, attēlu
un tēlu, bet drīzāk kā eksperimentu, kurā mākslinieks izraisa kultūras
un dabas sastapšanos vai varbūt sadursmi. Daba šajā gadījumā varēja
nozīmēt gan cilvēka ne-radīto, nekontrolēto, nepārveidoto vidi un
materiālu – to, kas pretējs mākslīgajam un pārveidotajam, – gan arī tās
lietas un parādības, kurām mūsu kultūrā ir piešķirts šāds ne-kultūras
statuss. Katrā ziņā daudzi vides mākslinieki apzinājās nošķīruma
"dabiskais/nedabiskais" problemātiskumu.
Mākslinieks iejaucās dabiskajos procesos, bet vienlaicīgi centās
saglabāt un akcentēt to, kas mākslas darbā bija "dabisks",
neapstrādāts un pastāvēja it kā pirms un viņpus mākslas darba. Šajā
ziņā vides mākslas darbi bija radniecīgi ready-made objektiem, ko
mākslinieks drīzāk atrada un izvēlējās nekā radīja. Tomēr vides mākslas
darbi būtībā nebija objekti, bet drīzāk lokalizēti procesi, ko
mākslinieks nevēlas un nespēj pilnībā kontrolēt. Tāpēc viņš gluži kā
pārējā publika kļuva par sava mākslas darba skatītāju vai drīzāk
novērotāju. Fotoattēli, kartes, paraugi, dati nereti bija tikai
liecības par īsto, kaut kur citur esošo mākslas darbu5 un dažkārt tika
noformēti tā, lai vismaz stilistiski atgādinātu zinātniska pētījuma
materiālus. Galu galā mākslas darbs bija nevis mākslinieka radītais
objekts vai vide, kurā tas ievietots, bet fiziska vai semantiska
mijiedarbība starp mākslas darba "elementiem" – mākslinieku, viņa
darbībām, skatītāju, dabisko vidi, galerijas vidi, vidē novietotu
objektu.
Eksperiments
Eksperiments ir "kontrolēta notikumu manipulācija ar nolūku iegūt
novērojumus, kas apstiprinātu vai neapstiprinātu vienu vai vairākas
konkurējošas teorijas vai hipotēzes. Eksperimentēt nozīmē uzdot
jautājumus dabai, un eksperimentālā metode tiek pretstatīta pasīvai
notiekošā novērošanai."6 Vides mākslu tātad var uzskatīt par
eksperimentālu mākslu, vismaz man tā šķiet. Proti, nevis avangarda
nozīmē, bet vairāk vai mazāk tajā nozīmē, kādā tiek runāts par
eksperimentālo zinātni. Protams, māksla nemēdz apstiprināt vai
neapstiprināt hipotēzes, lai gan mākslinieki eksperimentētāji droši
vien mēģina iztēloties viņu darbības iespējamo rezultātu. Mani šajā
gadījumā vairāk interesē zināma pretruna eksperimenta konkrētajā
skaidrojumā. Eksperiments ir manipulācija ar dabu un vienlaicīgi
jautājumu uzdošana dabai. Ne katrs to atzītu par pretrunu, šis
formulējums drīzāk parāda zinātnes savdabīgo attieksmi pret dabu. Ja
jautājumu uzdošana patiešām ir manipulēšana, tad pretrunas nav, un
visticamāk daudzi zinātnieki brīnītos, kā tad vēl varētu uzdot
jautājumus dabai, jautāšana taču šeit nav jāsaprot burtiski. Aizdomas
par pretrunu rodas vienīgi tad, ja iztēlojamies cilvēku attiecības un
to, ko tajās nozīmē jautāt un ko nozīmē manipulēt. Vienā gadījumā mēs
atzīstam cilvēka nozīmību un līdzvērtību, otrā gadījumā cilvēks tiek
uztverts kā objekts. Kas tad ir daba – objekts, ar ko ir vērts vienīgi
manipulēt, vai kaut kas, ar ko ir iespējama komunikācija?
Kā parasti, cilvēkos spēj sadzīvot it kā nesavienojami uzskati un
attieksmes. Un jāsaka, ka arī vides mākslas pozīcija attiecībā pret
dabu ir bijusi visai pretrunīga.
Marks Dions (Mark Dion) 1992. gadā izstādei Arte Amazonas radīja
instalāciju "Metrs džungļu". Viņš bija burtiski izgriezis no zemes
kvadrātmetru velēnas un pārcēlis to uz izstāžu zāli, kur šo džungļu
fragmentu sadalīja un izpētīja. Instalācija bija atsaukšanās uz "dabas
vēstures imperiālistisko pamatu"7. Kā norāda Braiens Voliss (Brian
Wallis), instalācija būtībā atdarināja Roberta Smitsona non-site
instalācijas, kurās viņš izstādīja savu vides darbu pārcēlumus uz
galerijas telpām un fotoattēlus.8 Lai gan Diona darbs bija komentārs
zinātnes saistībai ar varu, tas tikpat labi varēja būt komentārs par
daudzu vides mākslinieku pieeju dabai. Daba viņiem bija objekts, ar ko
manipulēt.
Ja par vides mākslu sāk domāt šādā kontekstā, tad daudzi no
klasiskajiem darbiem šķiet vienkārši šokējoši. Iedomājieties Heizeru
izrīkojam ekskavatoru vadītājus, kuru rēcošās mašīnas pārstumj milzīgas
grants masas, lai ainavā ievietotu šo mākslinieku iedomātos objektus.
Vai Džuzepes Penones (Giuseppe Penone) bronzas roku, ap kuru apaug
koks. Vai Longu, kurš bradā pa pļavu, kamēr iestaigā taku. Vai
Smitsonu, kurš vēlējās nelielu klinšu saliņu noklāt ar stikla lauskām
(viņam to neļāva, jo izrādījās, ka šāds mākslas darbs varētu kaitēt
putniem, kas tur gribētu nosēsties). Vai Volfgangu Laibu (Wolfgang
Laib), kurš gluži kā tāds uzņēmējs savāc priežu putekšņus un ber
kaudzēs (prātā nāk tādi koloniālisma eposi kā “Robinsons Krūzo” vai
Verna "Noslēpumu sala", kur katastrofu upuru galvenais uzdevums ir
iemācīties paņemt no dabas vērtīgo). Vai Ričardu Serru (Richard Serra),
kurš laukuma vidū novieto milzīgu dzelzs sienu, kam cilvēki ir spiesti
iet apkārt. Nav jau tā, ka šie darbi nodarītu patiesu kaitējumu, es
nedomāju, ka Penones izmantotais koks cieta, tā būtu koka
antropomorfizācija. Tomēr viņu darbos ir jaušama varas retorika un
dabas objektivizācija.9 Tā nav jautājumu uzdošana, sarunāšanās,
komunikācija, ja vien par komunikāciju neuzskata, teiksim, belzienu pa
galvu.
Šajā kontekstā kļūst zīmīga arī vides mākslas atšķirība no ainavu
glezniecības un parku arhitektūras. Roberts Moriss (Robert Morris)
"Piezīmēs par skulptūru" uzsver, ka 60. gadu mākslā bija būtiski
atbrīvoties no jebkādu ilūziju radīšanas, alūzijām, metaforām,
antropomorfizēšanas.10 Smitsons savu pieeju nošķīra no
"gleznieciskuma" (pictoralism) glezniecībā un ainavu arhitektūrā, jo
viņu neinteresēja "formālie ideāli".11 Mūsdienās katrs bērns zina, ka
daba ir sociāls konstrukts, noteikta diskursa elements, ka tēlotāja
māksla nevis atspoguļo dabisko, bet rada to. "Ainava, kopta vai
mežonīga, ir mākslīga, vēl pirms tā kļuvusi par mākslas darba tēmu."12
No vienas puses, var saprast, kāpēc Morisu un Smitsonu varētu interesēt
"dabas dialektika", nevis prāta vai gaumes veidotas konstrukcijas,
tomēr kalnu nošķūrēšana dabas dialektikas pētniecības dēļ ir tikpat
vardarbīga un dabu priekšmetiskojoša kā krūmu apcirpšana tā, lai
lapotne izskatītos pēc kuba. Turklāt pārveidošana atbilstoši savām
vēlmēm, vienlaicīgi atsaucoties uz nepieciešamību saglabāt vides
pirmatnīgumu un nesamaitātību, atkal liek atcerēties par koloniālisma
loģiku, kā tā mēdz izpausties Rietumu dabaszinātnēs un antropoloģijā.
Tomēr īpatnēji ir tas, ka vides mākslā un toskait tikko minēto
mākslinieku tekstos saglabājas arī komunikācijas diskurss. Heizers savu
mākslu atzina par valodu, kas palīdzēs atjaunot dialogu ar zemi.13 Daba
ir sākotne, pie kuras mākslinieks atgriežas.14 Longs15 un Penone16
apraksta kontaktu ar dabisko vidi kā atjaunošanos un harmonizējošu
pieredzi. Tā vairs nav varas retorika, bet šie izteikumi padara
nenozīmīgāku vides mākslas eksperimentālo aspektu. Šāds diskurss vairāk
raksturīgs 18. gadsimta beigu romantiķiem, 19. gadsimta vidus
simbolistiem un 20. gadsimta "zaļajiem". Dialogs šeit vairāk līdzinās
ticīga cilvēka sarunai ar Svētajiem rakstiem. "Ir daba templis, kur no
dzīviem pīlāriem / Redz dažreiz neizprastus vārdus kupli zeļam."17
Dziedēšanās un atgriešanās motīvi uzbur vīziju par būtībā pasīvu
mākslinieku, kurš izpelnās dažādus labumus, jo prot klausīties mātes
Dabas teiktajā. Viņš mācās no dabas. Gūst tajā enerģiju.
Šāds pretrunīgums nav nekas neparasts. Arī malkas cirtējs var prātot
par to, cik veselīgi ir palocīties svaigā gaisā. Un gardēdis var
priecāties, cik branga noaugusi cūciņa. Skaidrs, ka vides mākslai
neizdevās izvairīties no tām pretrunām, kas mitinās cilvēka prātā un
nosaka viņa mijiedarbību ar vidi. Lai kāda bija agrīno vides
mākslinieku saistība ar minimālismu un konceptuālo mākslu, viņu darbi,
manuprāt, diezgan daudz pastāstīja par cilvēka mijiedarbību ar vidi, to
pašu nebūtu spējusi paveikt ne 19. gadsimta ainavu glezniecība, ne
arhitektūra. Protams, mūsdienu vides māksla daudzējādā ziņā atšķiras no
klasikas un vairāk līdzinās sociālajai mākslai, kas nodarbojas ar
publiskajiem projektiem un virtuālu (nevis tiešu) manipulēšanu ar vidi.
Tomēr jautājums par to, kā vienlaicīgi manipulēt un jautāt,
ieklausīties un nemistificēt, pētīt, bet neiznīcināt, just, bet nekļūt
salkanam, vēl arvien ir aktuāls. Vides mākslas eksperiments izrādījās
nevis jautājums dabai, bet cilvēkam un konkrēti māksliniekiem.
|